Norrländskan släpper jag aldrig...

Spelar ingen roll hur länge jag bor i 08-land, min dialekt tänker jag inte släppa.

Inte för att jag själv tycker att jag har nån vidare dialekt utan kanske mer använder ord och uttryck som inte ingår i det vardagliga språkbruket på de här breddgraderna. Fast visst förkortar jag ju många av orden eller sätter o- framför dem så det går ju inte förneka att jag har ett norrländskt ursprung. Det hörs nog mer när jag pratar med vänner och familjen hemifrån för då blir norrländskan lite bredare och även med vissa inslag från bondskan, som för övrigt är väldigt härlig och har massor med sköna ord!

Jag vill ju att ni ska förstå vad jag säger så här får ni en liten norrländsk "ordlista" Har försökt sätta in orden i sammanhang också, men har inte skrivit som jag pratar med alla förkortningar. Skulle egentligen haft detta inspelat på ljudfil juh! Hihi =)

Ja´ = Jag
Ja´ hänger gärna med ikväll.

He = Jmfr med engelskans "put".
Var vill du att jag ska he den här?
Nu ska jag he mig iväg.
Jag ska bara he mig in i duschen så far vi sen.

Fara = åka (alla sätt att ta sig nånstans)
Jag ska fara ner till stan en sväng.

Tvär-____ = göra något snabbt eller kort stund. Tvärt eller plötsligt.
Jag ska bara tvärdammsuga, sen är jag på väg.
Shit, vad tvärbrant det blev.

Börs = plånbok
Jag har en röd börs.

Övervänt = less på att vänta
Förlåt att jag är sen! Är du övervänt?

Bron = trappen (in till hus)
Det är skönt att sitta på bron och sola.

Vars = var eller vart?
Vars ska du?
Vars la du dem sist?

Hurven = ryser till
Jag fick hurven.

Enkom = särskilt, enbart för
Jag åkte tillbaka till stan enkom för att köpa tröjan jag ville ha.

O-________ = inte ____
Jag har obörja göra mig i ordning för ikväll.
Jag har ohandla.

Pärén = potatis
Köttbullar och pärén är riktigt gott.

Pärstamp = potatismos
Riktig pärstamp är mycket godare än pulvermos.

Karra = karameller, godis
Vill du smaka lite karra?

Ids = orka
Jag är så trött. Jag ids inte fara ner på stan ikväll.

Leva om = väsnas
Vad högljudda ni är! Ni lever om jättemycket!

Stöka undan/bort = plocka undan
Kan du stöka bort från bordet så vi kan duka fram och äta.

Sekig = seg, långsam
Vad sekig du är!

Pjöller = prata
Men vad du pjöller hela tiden.

Bju´ = Bjuda
Jag tänkte bju´ över några vänner på middag ikväll.

Hela ti´n = hela tiden
Jag har suttit här hela ti´n.

Joh = mm, ja (sägs på inandning)
Har du sett den här filmen? - Joh.

Skrana = madrass
Den här backen vill jag åka skrana i!

Bob = Snowrider
Det här är en perfekt bana för att åka bob!

Fika = allt utom mat
Det första jag gör på morgonen är att fika.
Jag har bakat bröd som vi kan fika sen i eftermiddag.

Go´-fika = fika bullar, kakor mm
Jag är jättesugen på lite go´-fika.

Slät-kopp = bara något att dricka, inget fikabröd
Vill du ha en slät-kopp kaffe innan du far?

Egenyttig = grinig
Vad egenyttig du är!

Flyttsche = flytta på dig
Flyttsche, jag kommer inte förbi.

Kash = matkasse/påse
Kan du sätt en ny kash i sophinken är du snäll.

Kåt´n = Första brödskivan
Du verkar riktigt fikasugen så hugg in på kåt´n du!

Lat´n = Sista brödskivan
Kan inte nån ta lat´n så vi får slut på limpan!

Sno = vända
Jag ska bara sno bilen så kan vi lasta den sen.

Ofärdig = svårt att röra sig
Jag är helt ofärdig sen jag var på gymmet igår!



Det här var nu mitt sista blogginlägg!
Ses på Facebook!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Trist att du slutar blogga, men om du ångrar dig och vill komma tillbaka för lite bloggande så har du en trogen läsare hos mig. :D



Och lägg till ett e på kash så har du det Norrbottniska uttrycket för påse/matkasse! ;)



Vi hörs! KRAM

2009-08-06 @ 22:55:46
URL: http://isalisa.blogg.se/
Postat av: Veronica

Kommer ju på ord nu i efterhand som skulle ha varit med också. Tex "misslagom" Det kommer jag på mig själv att säga rätt så ofta iaf :)

2009-08-07 @ 09:52:37
URL: http://vfredriksson.blogg.se/
Postat av: Lillan

synd att du lägger ner gumman...

2009-08-07 @ 23:25:16
URL: http://linpet.blogg.se/
Postat av: Lillan

facebook är inte samma sak!!

2009-11-28 @ 02:06:48
URL: http://lilldogg.blogg.se/
Postat av: Veronica

håller med dig! :)



Vem vet, kanske bloggandet kommer igång igen...

2009-11-29 @ 22:39:37
Postat av: Jessica

Schysst design du har på din blogg. Har du gjort den själv? Riktigt snyggt i alla fall!

2011-07-13 @ 04:37:28
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0